Sophie

Ype nodigde me uit om Sophie te spelen in zijn fotostrip voor Surfnet.


Fotostrip

Posted in Photo | Leave a comment

City Tour of Choices

This was a project for school. We were given a theme for which we had to form a statement. we then had to build an installation which would support our statement.
the concept:
our statement was “free will is an experience”. we made a tour where people could make choices as to which path they would take. at the end of the tour the player was provided with a score of predictable of their chosen path. this was possible because the options of the path were such that people would be biased towards only one of them. theories of marketing had to be researched and implemented, as well as a survey had to be curried off on the internet, so as to evaluate our hypothesis.
the setup:
a bicycle would control a flash application playing the movie of the tour. a dynamo on the wheel would measure the speed of the user’s pedaling and two switches attached to the steer corresponded to left and right. all inputs from the bicycle’s sensors were connected to a modified keyboard’s electronic-board giving key-inputs to the flash app. the project was carried out by Ella Keijzer, Job de Reus and Giannis Panagiotou.
a modification of the final product attracted the attention of the senior house’s physiotherapist department in Leiden.

Posted in Projects | Leave a comment

How Asocial Non-parasitic People became Single

The emerging categorization in the photo archive of Spaarnestad

This research is about the emerging categorization in the archive of Spaarnestad Photo, which enables employees to find one photo among millions. Investigating how these categories have emerged may increase our knowledge about categorization processes in general. Though the basic structure of the archive (based on the UDC system) is clear, the naming of the categories remains sometimes a mystery. Each name is a product of a human decision, made in a certain time in a particular cultural context.

I did this research together with Karen Sam for the course Creative Research from the master Media Technology. Read the whole article here.

Posted in Articles | Leave a comment

Is there evolutionary ground for our experience of free will?

Voor het vak memen en systemen schreef ik het artikel: Is there evolutionary ground for our experience of free will?

Posted in Articles | Leave a comment

Installatie BOX’IN

Voor de tentoostelling “Denk jij buiten je Inbox” van Critical Mass maakte ik samen met Jochem Bongaerts het flashprogramma voor de installatie BOX’IN. Om de het spel te spelen moest je in een grote groene praatwolk kruipen en met een ouderwetse joystick de computer besturen.

Hieronder kan je hem spelen met de toetsen ‘l’ & ‘r’ voor de linker en rechter speler. Als je op de stop-knop wilt drukken, gebruik je ‘j’.

BOX-IN’

Posted in Projects | Leave a comment

Emergentie, evolutie en revolutie in Artificial life

Dit artikel schreef ik voor het interdisciplinaire tijdschrift BLIND!.

Kunstmatig leven, ofwel leven gemaakt door mensenhanden: Artificial life (Alife) is een vakgebied dat leven en levende processen bestudeert met behulp van bijvoorbeeld computersimulaties. De vraag wanneer iets levend is, levert nog altijd een goede discussie op. Je kan denken dat met leven een organisme bedoeld wordt dat erop gericht is te groeien en/of zich te vermenigvuldigen. En dat leven iets is met een beperkte duur: leven wordt geboren en gaat dood. Met deze intuïtieve, maar onuitgewerkte gedachten over leven in ons achterhoofd vertel ik iets over de geschiedenis en de belangrijkste elementen van Alife, namelijk emergentie en evolutie, waarna ik aan het eind van dit artikel de revolutie binnen Alife bespreek.

Lees het hele artikel op de website van BLIND!: Emergentie, evolutie en revolutie in Artificial life

Posted in Articles | Comments Off on Emergentie, evolutie en revolutie in Artificial life

HCI: online bloemenwinkel voor ouderen

HCI project 2006 samen met Sjaak Wolf.
beschrijving volgt

Posted in Projects | Leave a comment

Music Duel Machine

Voor het vak Multi Media Systems maakte ik samen met Chris en Sjoerd de Music Duel Machine. Met dit stuk software, gemaakt in Max/MSP kan je met de computer muziekmaken en improviseren. Net zoals de Duelling Banjo’s doen in de film Deliverance.

Bekijk het filmpje op YouTube

Posted in Music, Projects | Leave a comment

Poster Winterproject UBE 2006

Rust Roest

Posted in Design | Leave a comment

Frake: a simple game

Dit spelletje maakte ik met Processing voor de cursus “Introduction to programming”. Het is gebasseerd op Snake, maar in plaats van dat je langer wordt als je meer eet, word je in dit spel dikker. Klik op het spel om te starten en gebruik de pijltjestoetsen om het oranje vierkantje te bewegen.

To view this content, you need to install Java from java.com

Source code: Frake

Posted in Projects | Leave a comment

Hoofdredacteurschap De Connectie

Samen met Julia Meuwese en David van Paesschen heb ik in 2004 De Connectie opgericht.

De Connectie is een landelijk AI-blad voor studenten en geïnteresseerden. Het blad komt vier keer per jaar uit en biedt achtergrondartikelen over AI-onderwerpen en interviews met AI-gerelateerde mensen. Daarnaast wordt je op de hoogte gehouden van actuele ontwikkelingen in AI-onderzoek binnen Nederland. Er is aandacht voor ieder deelgebied van de AI: Informatica, Psychologie, Filosofie en Taalkunde. Ieder nummer krijgt een boeiend thema, waar op verschillende manieren invulling aan gegeven zal worden.

De editie’s die onder mijn hoofdredacteurschap verschenen zijn:



nummer 5 – Januari 2006

Play! Spelletjes, muziek, entertainment; een Connectie om niet te missen!

 

 



nummer 4 – November 2005

Het ultieme AI-doel, de zelfdenkende machines, is voor velen afschrikwekkend. Angstaanjagend misschien zelfs. Kwispelende AIBO’s zijn nog aaibaar, maar hoe gaat het verder? Is iedere robot zo vredelievend? In dit schrikwekkend diverse nummer van De Connectie komen onder andere de futuroloog, de multicamerasystemen en het privacyprobleem aan de orde.



nummer 3 – Juli 2005

Dit nummer heeft als thema 1-0. Het ontbreekt de wetenschap namelijk niet aan een wedstrijdelement en zij barst van de tegenstellingen. Het welles-nietesspel van de wetenschap wordt in dit nummer van allerlei kanten belicht. Het is een controversieel nummer, vol tegenstellingen en nog wat robotvoetbal. 1-0, maar voor wie?

nummer 2 – April 2005
In dit nummer wordt het thema ‘Bewustzijn’ van menig AI-kant belicht. Bewustzijn is een groot struikelblok bij het ‘namaken’ van menselijke intelligentie, of valt dat eigenlijk wel mee? Want wat is bewustzijn eigenlijk? Is het slechts een kwestie van tijd totdat de eerste robot ongelukkig wordt, of zal dit in principe nooit mogelijk zijn? We willen met dit nummer mensen prikkelen tot het nadenken over het concept bewustzijn, en hoe zich dit verhoudt tot AI.

 


Promonummer – December 2004 – Een divers nummer met artikelen uit alle AI-deelgebieden. Download dit nummer in pdf-formaat

Kijken welke artikelen in deze nummers stonden of een editie nabestellen kan op http://www.deconnectie.com

Posted in Articles | Leave a comment

Stage in Fabeltjesland

Dit artikel schreef ik voor De Connectie, nr. 5, jaargang 1

Stage in Fabeltjesland
Het begon heel idillisch; toen ik ‘s avonds in een café abonnementen voor De Connectie probeerde te slijten, kreeg ik een bierviltje met daarop het internetadres www.r2r.nl toegestopt. Het bleek een tip van goud te zijn. R2R is een bedrijfje dat animatronics maakt. Animatronica staat voor de kunst om met behulp van electronica en mechanica animatiewezens tot leven te brengen. Animatronica doet het gezicht van een robot grijnzen of laat de ogen rollen. Het belangrijkste van een animatronic is dat deze zo natuurlijk mogelijk overkomt. R2R heeft verschillende grootheden op zijn naam staan. Neem bijvoorbeeld

Posted in Articles | Comments Off on Stage in Fabeltjesland

Dirk, robot van de straat

Dirk is een zwerver. Eentje met lang haar, een wilde baard en versleten kleren. Dirk heeft altijd een vriend bij zich. Fred Abels, kunstenaar en uitvinder, heeft een niet van een mens te onderscheiden robot gemaakt.

Artikel geschreven samen met Julia Meuwese en gepubliceerd in ‘De Connectie’, april 2005.

Posted in Articles | Leave a comment

Hoofdredacteurschap AiAiAi

Ten tijde van mijn bestuursjaar bij USKI Incognito, was ik ook hoofdredacteur van de AiAiAi, ookwel Ai3 genoemd.

Dit zijn de edities die onder mij verschenen. Wanneer je een inlog hebt voor de pagina van USKI Incognito, de studievereniging voor CKI, kan je de edities downloaden.

#80: Machtig 80
#79: Liars / de naakte waarheid
#78: 2084
#77: EKO – The Christmas Edition
#76: Monsters
#I-03: Intro-AiAiAi

Posted in Articles | Leave a comment

Arie AtarI

Arie AtarI was een fictieve student die zijn medestudenten via een weblog het bloed onder de nagels vandaan haalde doordat hij niet prijsgaf wie hij was, maar wel een duidelijke mening had over alles wat een CKI student bezig hield. Een glimps is nog van hem op te vangen via:

http://atari.nodata.info
http://atari.x86.cl

Posted in Articles | Leave a comment